02166700740

مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده

مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده

مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده امروزه عمل اسلیو معده در میان افراد چاق و سنگین وزن بسیار رایج و پر کاربرد شده است و از این عمل برای کوچک کردن حجم معده خود استفاده می‌کنند. این جراحی اگر اصولی انجام شود، حدود ۸۰ درصد از معده برداشته می شود و امکان بازگشت آن وجود ندارد، اما علاوه بر عمل جراحی، مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده نیز بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد. در واقع نتیجه عمل با این مراقبت ها رابطه تنگاتنگ دارد و در ارتباط مستقیم با آن‌ می‌باشد.

این عمل با فناوری جدید و با استفاده از علم و تکنولوژی مدرن و با دستگاه‌های فوق پیشرفته انجام می‌شود و بسیار مورد توجه و استقبال افراد قرار گرفته است، چون در بسیاری از موارد چاقی و اضافه وزن به حدی است که با ورزش و رژیم غذایی رفع نمی‌شود. در این صورت برای سلامتی و تندرستی افراد به عمل اسلیو معده روی می‌آورند و با پرداخت هزینه ای نسبتا سنگین، به وزن ایده آل خود می‌رسند، اما برای کاهش وزن فقط این عمل جراحی به تنهایی کافی نیست، بلکه مراقبت‌های ویژه ای بعد از عمل باید انجام شود که این اقدامات ممکن است تا چندین ماه پس از جراحی ادامه داشته باشد.

یکی از این مراقبت‌ها، مراعات کردن رژیم غذایی است. فرد بعد از انجام عمل جراحی باید از حجم کمی از غذا بهره‌مند شود و در خوردن غذا زیاده روی نکند. همچنین مصرف مایعات و غذاهای رقیق مانند سوپ را باید به صورت روزانه مصرف نماید و برنامه غذایی را مطابق دستور پزشک خود مراعات کند، در غیر این صورت نتیجه مطلوب از جراحی حاصل نخواهد شد.

مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده

معرفی کامل اسلیو معده

مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده همان طور که اشاره شد اسلیو معده یک جراحی مدرن است که در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است و با مراقبت‌های بعد از عمل اسلیو معده می‌توان به کاهش وزن چشمگیری دست یافت. اسلیو معده به دو روش معمولی و لاپاراسکوپی انجام می‌شود که به بررسی هر یک می‌پردازیم.

در روش معمولی شکم به طور کامل باز می‌شود که با درد زیادی همراه است و با عمل جراحی حجمی از معده برداشته می‌شود و میزان اشتهای فرد کاهش می‌یابد و تمایلی به خوردن غذا ندارد و این امر سبب لاغر شدن فرد می‌گردد. در روش لاپاراسکوپی پزشکان با کم و محدود کردن اندازه معده، باعث کم شدن مواد غذایی مصرفی می‌شوند. در این روش کل شکم باز نمی‌شود و فقط با چند برش، عمل جراحی انجام می‌شود و معده در اندازه یک لوله باقی می‌ماند.

پزشکان در این روش دستگاهی را وارد بدن می‌کنند که با آن بخشی از معده برداشته می‌شود که مسئول ترشح هورمون گرسنگی است. با برداشتن این قسمت فرد احساس گرسنگی نمی‌کند و تمایلی به خوردن غذا ندارد.

از آنجایی که این عمل بسیار دقیق و با ظرافت باید انجام شود، برای انجام آن باید به جراحان متخصص و مجرب مراجعه کرد، چون کوچکترین اشتباه در این جراحی ممکن است منجر به آسیب‌های جدی شود. قبل از انجام این عمل نیز باید اقدامات لازم و ضروری انجام شود به عنوان مثال فرد باید در روزهای نزدیک به عمل از مصرف دخانیات، سیگار و داروهای خاصی مانند آسپرین پرهیز نماید و طبق دستور جراح رژیم غذایی خاصی را دنبال کند و از مشورت با پزشک بهره‌مند شود و برای دوره نقاهت پس از جراحی آمادگی پیدا کند.

در واقع پزشک مجرب، رژیم غذایی مناسب، شرایط و مراقبت‌های فرد بیمار در کنار یکدیگر منجر به یک عمل جراحی موفقیت آمیز خواهد شد.

این عمل جراحی مزایای زیادی دارد که مهم ترین آن، کاهش چشمگیر وزن و کاهش اشتهای فرد می‌باشد. در حالی که به روده و مسیر گوارش آسیبی وارد نمی‌شود و جسم خارجی وارد بدن نمی‌شود. این عمل جراحی با قیمت‌های مختلفی انجام می شود و عواملی مانند دستمزد پزشک، هزینه بیمارستان، نوع عمل و غیره بر قیمت آن تاثیر دارند.

هزینه‌های بیمارستانی شامل بیهوشی، تجهیزات و وسایل به کار رفته، مدت زمان بستری و غیره می‌شود. همچنین هزینه جراحی در بیمارستان دولتی و غیردولتی و خصوصی نیز با یکدیگر فرق می‌کند.

معرفی کامل اسلیو معده

اهمیت انجام مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده

مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده عمل اسلیو معده یک عمل بسیار حساس و ظریف است و انجام مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده بسیار اهمیت دارد. در واقع بخش مهمی از دوره درمان هستند و برای نتیجه مطلوب باید به آن‌ها توجه کافی نمود. رژیم غذایی مناسب یکی از مهم ترین مراقبت‌های بعد از عمل است.

در این رژیم غذایی در هفته اول بعد از جراحی فقط باید مایعات نوشید و پس از زمان معین غذاهای آبکی و شل و با اجازه پزشک و شرایط بدن می توان غذاهای جامد را شروع کرد.

ورزش روزانه و دائمی نیز یکی دیگر از مراقبت‌های ضروری و حائز اهمیت می باشد که باید طبق نظر پزشک انجام داد. ورزش باید سبک باشد و از انجام ورزش‌های سنگین باید اجتناب نمود. عدم رعایت این مراقبت‌ها می‌تواند احتمال عوارض ناشی بعد از عمل را افزایش دهد. این عوارض ممکن است به صورت درد خفیف یا شدید، تب، افزایش ضربان قلب و غیره نمایان شود که با انجام مراقبت های بعد از عمل می توان آن‌ها را کاهش داد و پیشگیری کرد، از این رو این مراقبت ها را باید جدی گرفت و طبق دستور پزشک آن‌ها را رعایت کرد.

برای این عمل چند برش کوچک بر روی شکم ایجاد می‌گردد که بخیه و پانسمان می‌شود که پانسمان بعد از عمل باید به صورت روزانه تعویض و شست‌وشو شود، در غیر این صورت ممکن است محل برش عفونت کند. پس از شست‌وشو محیط بخیه باید کامل خشک شود.

در روزهای اول بعد از جراحی باید از مایعات در حجم کم و دفعات زیاد استفاده شود، از خوردن غذاهای جامد و سفت باید پرهیز کرد، همچنین مصرف مواد غذایی محرک مانند قهوه، چای و غیره بعد از عمل ممنوع می‌باشد.

علاوه بر تمام مواردی که گفته شد مصرف به موقع و به اندازه داروهای تجویز شده، در دوره بعد از عمل جراحی بسیار مهم است و باید به آن توجه کافی نمود.

اهمیت انجام مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده

برای سرعت بهبودی در عمل اسلیو باید چکار کنیم؟

مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده به سرعت بهبودی در عمل کمک به سزایی می کند. برای سرعت بخشیدن به بهبودی، اقدامات زیادی می توان انجام داد البته تمام این کارها باید با نظر و مشورت دکتر باشد، به عنوان مثال پیاده روی روزانه یکی از عوامل تاثیرگذار در بهبودی می‌باشد. البته این پیاده‌روی باید به صورت آرام و در مدت زمان کوتاهی انجام شود. این ورزش از لخته شدن خون و حالت تهوع جلوگیری می‌کند و دردهای شکمی را کاهش می‌دهد.

برای بهبود جای بخیه می توان از کرم‌های ترمیم کننده استفاده کرد تا در مدت زمان کوتاهی جای بخیه به طور کامل از بین برود و پوست شکم به حالت اولیه برگردد.

در هنگام خواب زیر سر باید بالا باشد و این وضعیت باید تا دو یا سه هفته ادامه داشته باشد و این امر به تسریع بهبودی کمک می‌کند. برای چکاپ و مشاهده وضعیت بخیه ها باید در زمان معین به جراح مراجعه کرد و طبق نظر او برنامه و رژیم غذایی را اجرا کرد.

برای بهبودی سریعتر باید از رانندگی برای مدت معین اجتناب کرد، چون در حین رانندگی بدن به حالت خمیده است و عمل خون رسانی به خوبی انجام نمی شود.

یکی دیگر از توصیه های پزشکان برای بهبودی سریع تر، اجتناب از نشستن در وان آب داغ به مدت سه هفته است، چون باعث مشکل و ایجاد درد و گاهی عفونت می‌شود. همچنین پزشکان مکمل و قرص‌های ویتامین برای بیماران تجویز می‌کنند که برای جبران ویتامین‌های از دست رفته در طی جراحی باید آن‌ها را به موقع و منظم مصرف کرد.

در نهایت می توان گفت هر چقدر این عمل حساس و دقیق است، رعایت نکات بعد از عمل در بهبودی نیز بسیار مهم و ضروری هستند.

آمادگی جسمی و روحی بیمار قبل از جراحی نیز از عواملی است که بر سرعت بهبودی تاثیر دارد مثلا قبل از عمل اسلیو بیمار نباید مواد غذایی مانند الکل، نوشابه، قهوه و غیره مصرف کند. این مواد بر روند جراحی و بهبودی اثر نامطلوب دارد و ممکن است بهبودی را به تعویق بیندازد.

برای سرعت بهبودی در عمل اسلیو باید چکار کنیم؟

عمل اسلیو معده چقدر درد دارد؟

مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده اگر چه برای عمل اسلیو معده فرد بیهوش می‌شود، اما پس از هوش آمدن احساس درد خواهد داشت که میزان و شدت آن برای افراد متفاوت می‌باشد، از این رو مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده در کاهش این درد تاثیر به سزایی دارند.

پزشک برای کاهش درد، معمولا مسکن تجویز می‌کند اما از مصرف بی رویه و خودسرانه انواع مسکن باید پرهیز کرد، چون ممکن است عواقب و عوارض شدیدی داشته باشد.

یکی از دردهای شایع بر اثر این عمل جراحی، درد داخل حفره شکمی و دل درد است که ممکن است تا مدت‌ها باقی بماند و بیمار از آن رنج ببرد، اما با مراقبت و عمل به دستورات پزشک این درد به تدریج کم شده و به طور کامل از بین می رود.

دردی که در جای بخیه احساس می‌شود از دردهای رایج هر عمل جراحی است که در این نوع عمل نیز وجود دارد و با خوردن مسکن رفع می‌شود. سرگیجه و حالت تهوع نیز از عوارض رایج این جراحی است و جای نگرانی نیست، چون در مدت زمان کوتاهی رفع می‌شود، فقط باید داروهای تجویز شده را سر ساعت و در دوز معین مصرف کرد.

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

خدمات ما

مشاوره رایگان

میخواهید کسب و کارتان را توسعه دهید؟ ما به شما کمک میکنیم.

بررسی رایگان کسب و کار شما توسط کارشناسان وفانت